Přehled navigací pro Android 2015

23. prosinec 2015 | 12.06 |
blog › 
GPS › 
Přehled navigací pro Android 2015

Vyplatí se kupovat navigační software?

Pro každého, kdo pravidelně jezdí autem, je jednou z nejdůležitějších věcí bezesporu navigace. Dnes už po navigaci nechceme zdaleka jen to, aby nás dovedla na neznámé místo. Čím dál více lidí, včetně mně, používají navigační aplikaci denně i pro cesty z práce domů. A to ne proto, že bych si snad nepamatoval cestu z práce domů, ale hlavně proto, aby mi vybrala takovou trasu, kde mě v ten daný den a hodinu co nejméně zdrží kolony, dopravní nehody nebo uzavírky. Zvláště v okolí velkých měst je to neocenitelné.

Proto když jsem vybíral vhodnou navigační aplikaci pro můj telefon s Androidem, hlavní váhu jsem přikládal tomu, aby vybírala rozumné trasy a hned potom jsem se zaměřil na to, jestli jsou její online dopravní služby relevatní a aktuální. A to nejenom hustota dopravy, ale i mapa aktuálních uzavírek a dopravních nehod.

Dnes existuje navigačních programů už poměrně pěkná řada, včetně několika zdarma, ale budou ty zadarmo

i dobré? Nebo bude jistější "připlatit si za kvalitu”? Nechtěl jsem se při nákupu ukvapit, protože výběr je už velký a ceny nejsou zrovna z těch nejnižších, proto jsem se rozhodl otestovat aplikací rovnou sedm. Z toho tři neplacené (Google map, Here a Waze) a čtyři placené (Sygic, TomTom, Aponia a Navitel). A jaký je výsledek?

1

googleusercontent.com/QG532pI7_NvG_3XW9kxRuyrMZ7-VbkGuWMLMv77MyMais1rky8XTFL-Tp_Hg1KL6IxGVuJEUS0VFt2SwPhf_0QYihA5PELs7MNrKu0z3wAfBoBpKd9zRyvNnbayFa15DzjEY97N_fORBoIVv" style="border: none; transform: rotate(0.00rad); -webkit-transform: rotate(0.00rad);">Google maps

Klasika mezi navigacemi a zároveň důkaz, že navigace zdarma dokáží být plnohodnotnou alternativou k placeným produktům. Grafické prostředí je střídmé ale přehledné a neruší, barevně znázorněmá hustota dopravy v praxi většinou díky velkému počtu uživatelů souhlasí se skutečností. Nechybí ani možnost zobrazení ortofoto podkladu a stažení map k offline použití.

+ přesné informace o dopravě

+ přehledné zobrazení

+ logické trasy s více možnostmi

- neumí vlastní POI

- chybí rychlostní radary

- chybí varování o překročení rychlosti

Protože je to, jak jsem psal výše, navigace nejpoužívanější, dovolil jsem si ostatní navigační programy porovnat právě s ní – co mají navíc, v čem jsou jiné, nebo co jim ve srovnání s Google maps naopak chybí.



 

                                                                                                     Waze
waze

První srovnávaný program Waze nelze nazvat konkurencí, protože Google před časem aplikaci Waze koupil a dokonce již některé informace (zatím hlavně o dopravních nehodách) používá v Google maps. Otázkou je, co s ní zamýšlí do budoucna. Zda se sloučí do jedné, nebo zůstanou dva nezávislé navigační programy, na to si budeme muset počkat.

Ve srovnání s Google maps je rozhraní Waze o něco nepřehlednější, na druhou stranu se dá nastavit, jaké informace zobrazovat a jaké ne. Stejně jako Google maps neumí varovat při překročení rychlosti, ale tato funkce se má spustit v příštích měsících. Velké plus spatřuji v aktuálnosti dat ať už se týká umístění radarů, policejních hlídek nebo uzavírek, a to díky komunitním principu, kdy vše hlásí (případně opravují mapy) samotní uživatelé.

+ aktuálnost informací (provoz, uzavírky i nehody)

+ komunitní aplikace – tvoří sami uživatelé

- neumí POI

- chybí varování o překročení rychlosti

- nemožnost offline režimu

Here

Here

Stále se vyvíjející navigační aplikace zdarma se strohou, ale příjemnou grafikou, dopravními informacemi a s možností stáhnout mapy offline.

Tuto verzi aplikace jsem nemohl podrobně otestovat, protože mi na mém zařízení neustále padala, ale věřím, že časem přijde nová, stabilní, verze.

+ přehledné prostředí a informace o provozu

- nestabilní, často padá

- neumí uzavírky a nehody

Placené aplikace

Aponia

Aponia

je česká navigační aplikace a je nutno uznat, že má předpoklady k tomu, být mezi nejlepšími. Povedené grafické rozhraní, široké možnosti nastavení všech možných parametrů, včetně barevných profilů, správně české navigační pokyny.

Dopravní informace se poslední dobou zlepšily, i když stále zdaleka nedosahují kvalit konkurence.

Navigační povely jsou namluvené správně česky, bohužel se mi několikrát stalo, že směr jízdy byl doleva, šipka odbočení také ukazovala doleva, ale hlasový pokyn zněl "odbočte doprava".

Aplikace dále umí uložit projetou trasu a má integrovaný vlastní messenger, počasí a konvertor měn.

+ povedené grafické prostředí

+ barevné profily

+ mnoho parametrů nastavení

- upozorňuje i na radary v opačném směru

- nespolehlivé informace o provozu


 


 

Navitel Navitel

Graficky velmi podařená aplikace, v tomto ohledu určitě patří mezi nejlepší z testovaných. Vypočtené trasy jsou logické a optimální, v navigaci samotné jsou velmi bohaté možnosti nastavení všemožných parametrů.

Bohužel online služby zatím ještě nejsou v použitelném stavu. Chybí mnoho rychlostních radarů, informace o provozu neodpovídají skutečnosti, neví ani o dlouhých kolonách... Naopak si můžete zapnout upozornění na mnoho předdefinovaných prvků, například zpomalovací retardéry.

+ velmi pěkná grafika

- chybí mnoho dopravních radarů

- informace o provozu a dopravní informace v praxi nefungují






 

sygicSygic

Aplikace, která se mně osobně líbí po grafické stránce asi nejvíce, dopravní informace i uzavírky odpovídají skutečnosti a ovládání je intuitivní. Aplikace navíc nabízí dokoupení doplňkových funkcí jako je HUD (za tmy zrcadlí informace na přední sklo vozidla) a také velmi užitečnou funkci černé skříňky, kdy při navigaci zároveň mobil nahrává v nekonečné smyčce situaci před autem. Bohužel jako jediná z testovaných aplikací dost zklamala ve výpočtech tras. Zatímco ostatní navigace by v nejhorším případě jen prodloužily trasu a čas cesty, tak Sygic mě dvakrát poslal na rozblácenou polňačku, kde byly jen dvě vyjeté koleje od traktoru, padlé stromy a rozhodně bych tam neprojel aniž bych neuvízl.

I ostatní vypočítané trasy byly mírně řečeno podivné, Sygic mě posílal do úzkých a rozbitých uliček, třebaže daleko lepší a rychlejší trasa vedla po souběžné komunikaci vyšší třídy. To vše při nastavení nejrychlejší trasy a volbou "nepoužívat nezpevněné komunikace". Na tomto by měli vývojáři Sygicu ještě zapracovat.

+ povedená grafika

+ asistent jízdních pruhů

+ přesné dopravní informace

- velmi podivně vypočtené trasy

- databáze radarů je v ČR nepoužitelná

  

Tomtom

TomTom

produkt vyvíjený už řadu let a je nutno přiznat, že je to znát.

Většinou logicky vypočítané trasy a přesné dopravní informace včetně předpokládané doby zdržení. Při navigaci se v pravé části displeje objeví lišta se znázorněním celé trasy a případnými komplikacemi na trase, čerpacími stanicemi a radary. Navigační povely jsou sice česky, ale ne vždy správně (např. "pokračujte rovně pro 2 kilometry") a navíc si dost často plete levou a pravou stranu. Proto  je nutné sledovat displej a nespoléhat na hlasové pokyny.

Licenci si člověk kupuje časové období a obsahuje už i dopravní informace a radary. Proces nákupu se bohužel téměř nikdy neobejde bez komplikací a neomezenou navigaci aktivuje zpravidla až technická podpora, kterou musíte kontaktovat a poslat screenshot potvrzující zakoupení.

+ přesné dopravní informace

+ časové vyjádření zpoždění u každé kolony

+ logické trasy

- nepříliš intuitivní ovládání

- problémy s aktivací plné verze

- je nutné stahovat mapy celé východní Evropy – pouze ČR nelze

Tím je stručné představení aplikací u konce a zbývá klíčová otázka: má cenu si tedy koupit nějakou placenou aplikaci? Odpověď není úplně jednoznačná. Asi záleží nejvíc na tom, co preferujete, a co od navigace očekáváte.

Grafické prostředí

Pro bezproblémové a pohodlné ovládání aplikace dost důležitá část. Budou nám vyhovovat barvy pro denní i noční režim? Nebude nás displej v noci oslňovat? Moc malé ikonky událostí? Tohle všechno má velký vliv na celkový dojem s používání.

Právě v téhle oblasti se objevily největší výhody placených aplikací. Všechny čtyři placené aplikace na tom byly  lépe, např. Aponia dovoluje vlastní nastavení barev, případně celých profilů. A pomyslným vítězem se stal Sygic, který je vkusný, přehledný, ikonky akorát veliké a značení uzavírek i kolon dostatečně výrazné a přitom nerušící. Aplikace zdarma sice grafikou neurazí, ale rozhodně ani nenadchnou. Here i Google maps jsou na tom podobně, Waze ještě o stupínek hůř.

Dopravní informace

Všechny testované aplikace nabízely dopravní informace, ale jejich kvalita byla rozdílná, přičemž princip získávání aktuálních událostí je dvojí. Buď aplikace využívá služeb nějakého externího dodavatele, nebo podle pohybu ostatních uživatelů dané aplikace shromažďuje informace o jejich rychlosti, zpracuje je a výstup odešle zpátky do aplikace pro ostatní uživatele, co tudy pojedou později.

Tento "komunitní” způsob sběru dopravních informací má tu nevýhodu, že je potřeba hodně aktivních uživatelů a čím jich je víc, tím budou informace přesnější a aktuálnější. Tady mají logicky výhodu aplikace zdarma.

Je trochu škoda, že vývojáři nezapracují i na nějaké automatické detekci uzavírek, kterých pár v mapě chybělo . Přitom by stačilo nějak zareagovat na stav, kdy po komunikaci, kudy průměrně projedou stovky aut se zapnutou navigací denně, najednou neprojede ani jedno...

Ze všech testovaných aplikací byly informace o provozu nejpřesnější právě u placených aplikací TomTom a Sygic, které je nejspíše přebírají ze stejného zdroje, nicméně byly kvalitativně srovnatelné s infomacemi v Google maps. Naopak informace o uzavírkách moc skutečnosti u TomTomu ani Sygicu neodpovídaly, například mezi Vlašimí a Divišovem byla v obou aplikacích vyznačená úplná uzavírka silnice a objížďka, ale ve skutečnosti byl celý úsek normálně průjezdný a po nějaké stavební činnosti nebo uzavírce ani památky.

Naproti tomu Aponia zvolila dost nešťastnou strategii, kdy si nechá za dopravní informace od uživatelů sice platit, ale zároveň informace o provozu shromažďuje právě od nich. Tím pádem se často stávalo, že jsem dojel do kolony, která v mapě nebyla a až když jsem se v koloně posunoval, tak jsem viděl, jak se silnice za mnou "barví” do červena. Být víc aktivních uživatelů, asi by to fungovalo.

Kategorií samou pro sebe jsou informace o mimořádnostech v provozu – shodou okolností jsem v noci jel po poměrně významné rychlostní silnici, která byla v jednom místě zcela neprůjezdná kvůli vážné dopravní nehodě a policisté odkláněli dopravu. O této komplikaci věděla pouze jedna z aplikací – a to Waze, potažmo Google maps, které tuto informaci z Waze převzaly.

Dopravní radary

Nejlepší databázi dopravních radarů měla free navigace Waze a placené TomTom a Aponia, přičemž Aponia některé z novějších radarů ještě neznala a navíc z neznámých důvodů upozorňuje po cestě i na radary v protisměru. Tomtom má zabudovanou velmi šikovnou funkci, kdy v případě úsekových radarů v daném úseku měří průměrnou rychlost a zobrazuje ji na liště. Oproti tomu Sygic má databázi radarů víceméně nepoužitelnou a neaktuální, Here a Google map jí nemají vůbec a Navitel jí má, ale hodně radarů nezná.

Ovládání

Snadnost a intuitivnost ovládání je naopak výhodou navigací zdarma. Opět musím vyzdvihnout Google mapy, kde nebylo potřeba zadávat adresu, ale stačilo zadat to, kam jedu, například "Aquapark Barrandov" nebo "Tesco Zličín". Ostatní navigace na tom byly zhruba podobně, stačilo zadat název obce, volitelně pak ulice a čísla. Nepříjemně mě překvapil pouze TomTom, kde jsem i přes veškerou snahu nepřišel na to, jak se nechat navigovat do nějakého města, aniž bych znal i název konkrétní ulice.

prehled

Závěr

Z přehledu je vidět, že každá z aplikací má své pro i proti a s trochou nadsázky by se dalo říct, že pokud bysme vzali z každé aplikace to nejlepší, získáme jednu dokonalou. Tak to ale nefunguje a proto se musíme vždy smířit s nějakým kompromisem s tím, že se zaměříme na to, co u navigace nejvíce preferujeme. Ledacos napoví tabulka výše.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář